Wednesday 30 September 2020

Definisi

 Perpaduan ialah penyatuan, dan darjah serta jenis penyatuan yang dipamerkan sesebuah masyarakat ataupun kumpulan dan jiran mereka. Ia merujuk kepada semua perhubungan sosial yang mengaitkan manusia. Istilah ini lazimnya digunakan dalam bidang sosiologi ataupun sains kemasyarakatan. Asas perpaduan bagi sesuatu masyarakat berbeza. Dalam masyarakat ringkas atau biasa ia mungkin berdasarkan hubungan kekeluargaan dan nilai saling menghormati dan menyayangi. Bagi masyarakat yang lebih kompleks pula, terdapat beberapa teori berkaitan faktor yang menyumbang kepada perpaduan sosial ataupun masyarakat.


           Menurut Kamus Bahasa Melayu terbitan Fajar Bakti Sdn Bhd, perpaduan dapat didefinisikan sebagai satu proses yang menyatupadukan seluruh masyarakat dan negara supaya setiap anggota masyarakat dapat membentuk satu identiti dan nilai bersama serta perasaan cinta dan bangsa akan tanah air.

           Definisi perpaduan menurut Kamus Dewan 1994 mentakrifkan sebagai penggabungan, peleburan, persesuaian, kecocokan dan perihal berpadu iaitu bergabung menjadi satu,sepakat dan sebagainya.

5 comments:

  1. Definisi perpaduan yang repay👍

    ReplyDelete
  2. KAdal, Kani, Hana, Siva, Banyak, Andar | KAdal, Siva, Banyak
    KAdal, Kani, Hana, Siva, Banyak, Andar. Kani, Hana. 메리트 카지노 주소 Siva, Banyak. Paddy Power. Paddy Power · Kani, Hana. Siva, septcasino Banyak. Paddy Power. 온카지노

    ReplyDelete